Table of Contents
Het is cruciaal om te starten met kennis over het type materiaal en de vorm van corrosie zodat de verdere detectie en bestrijding goed verloopt. Zo is het bij metalen installaties belangrijk om te weten welke corrosie- of degradatiemechanismen in welke omstandigheden verwacht kunnen worden en hoe deze zich zullen verderzetten.
Met deze basisinformatie kan de juiste inspectietechniek bepaald worden om corrosie of degradatie vast te stellen. Na detectie van de schade kan men de mate van aantasting opmeten en vervolgens overgaan tot de meest effectieve en efficiënte bestrijding. Wanneer het type materiaal en de vorm van corrosie gekend zijn, kan de inspectietechniek gekozen worden.
Daarnaast kunnen ook meer gerichte technieken toegepast worden afhankelijk van het corrosiemechanisme waarnaar men op zoek is. Een voorbeeld hiervan is endoscopie waarbij men pinholes in roestvaststaal kan terugvinden, hoewel deze niet altijd eenvoudig is. De kans dat men de putjes – die aan het oppervlak maar een speldenprik groot zijn – mist is behoorlijk groot.
In tegenstelling tot corrosie in metalen installaties waar de passende inspectietechniek afhangt van verschillende factoren, wordt in geval van coatings doorgaans visuele inspectie toegepast. Deze methode geeft informatie over de algemene toestand van de coating; roestvorming van het substraat en blistering of flaking worden zo eenvoudig vastgesteld. Op dat moment is het substraat op een aantal plaatsen echter niet meer beschermd en kan de aanwezigheid van de coating de aantasting zelfs versnellen.
Wanneer dit soort beperkingen van toepassing zijn moeten de inspanningen voornamelijk gericht worden op kritische locaties, waar het optreden van degradatie het meest waarschijnlijk is (industriële schilderwerken). Het onderzoek houdt niet op na de vaststelling van corrosie en degradatie. Het is namelijk erg waardevol om ook de mate van aantasting op te meten, aangezien deze meting informatie verschaft over de restlevensduur van de installatie
Wanneer het gaat over lokale degradatie van een metaal, dan heeft een globale opmeting van de wanddikte weinig zin. Specifieke putdieptemeters worden dan toegepast om de diepte van de putten te bepalen. Dit wordt vertaald naar een pitting rate of een snelheid waarmee de putten zich gevormd hebben. Putcorrosie is echter een proces dat typisch versnelt in de tijd dus voorzichtigheid is geboden met betrekking tot toekomstvoorspellingen.
Corrosie kan eveneens online worden opgemeten door middel van elektrochemische technieken. LPR (Linear Polarisation Resistance) probes worden daartoe vaak ingezet en laten toe de trend in corrosiesnelheid nauw op te volgen. Wanneer degradatie plaatsvindt bij coatings is het meten van de restlevensduur ingewikkelder. Wel kan de stabiliteit van de barrière-eigenschappen van de coating bepaald worden door de EIS-resultaten uit te zetten tegen eventuele referentiewaarden en het verloop over de afgelopen jaren.
Een belangrijke vraag die zich stelt is op welke manier inspecties beheerst kunnen worden. De kost van corrosie-inspecties is immers aanzienlijk, maar de besparingen die deze voortbrengen zijn de moeite waard – zeker wanneer ze worden ingezet op plaatsen waar de risico’s het grootst zijn. Dit komt overeen met de RBI-filosofie (Risk-Based Inspection).
Dit risico kan ingeschat worden indien enerzijds een studie van de mogelijke corrosiemechanismen en hun kans op falen uitgevoerd wordt en anderzijds een accurate inschatting gemaakt wordt van de gevolgen van falen ten aanzien van het milieu, de gezondheid, de economische impact, enz (industriele schilderwerken). De studie geeft bovendien de aandachtspunten en locaties met de hoogste kans op falen aan
Via specifieke RBI-software kunnen de inspectieplannen uitgerold worden op basis van de positie in de risicomatrix. Alle data die tijdens inspecties wordt vergaard wordt vervolgens ingevoerd in deze software. Op deze manier vergroot de kennis over te toestand van de installatie en wordt de risico-inschatting steeds meer verfijnd. Voor corrosie in coatings kan evenzeer een soortgelijke RBI-filosofie toegepast worden.
Gecombineerd met een inschatting van de gevolgen van falen kunnen zo de kritische locaties geïdentificeerd worden en is een betere beheersing mogelijk. Idealiter worden corrosie en mogelijke degradatie al bij het ontwerp van de installatie in rekening genomen, bijvoorbeeld bij de materiaalselectie. Deze is typisch gebaseerd op historische kennis, ervaringen, literatuur en informatie van leveranciers.
Daarbij worden de werkelijke condities en de oppervlaktegesteldheid van het metaal zo goed mogelijk nagebootst en wordt uitgegaan van een worstcasescenario om een bepaalde versnelling te realiseren. Op basis van deze test wordt het meest geschikte materiaal geselecteerd. Wanneer men de installatie nadien bouwt, dient men er zeker voor te zorgen dat het water niet mee wordt ingebouwd.
Het klimaat is een belangrijke factor bij de selectie van coatingsystemen. Daarom voorziet ISO uitgebreide richtlijnen voor coatingsystemen naargelang de C-klasse van het klimaat waar de coating gebruikt wordt. Bovendien beschrijft de ISO-standaard ook welke testen en testduur noodzakelijk zijn om te verifiëren of een coatingsysteem in een bepaald klimaat kan worden toegepast en wat de verwachte levensduur is.
De evaluatie van coatings gebeurt echter op een andere manier. Er wordt voornamelijk uitgegaan van visuele evaluatie en adhesiemetingen in combinatie met EIS-metingen, waarmee de water- en ionendoorlaatbaarheid doorheen de coating nauwkeurig opgevolgd en beoordeeld kan worden. Naast de geschiktheid van het coatingsysteem is het applicatieproces ook erg belangrijk. Dit heeft immers een grote invloed op de adhesie en algemene prestatie van het coatingsysteem.
Wie corrosie zo goed mogelijk wil bestrijden start beter niet na de feiten. Al vanaf het ontwerp en de bouw van installaties kunnen preventiemaatregelen genomen worden om aantasting te voorkomen. Wanneer corrosie toch plaatsvindt geldt het motto “Meten is weten”. Informatie over materialen, geschikte inspectietechnieken en accurate opmetingen zijn noodzakelijk om corrosie op de meest doeltreffende wijze en met zo min mogelijk kosten tegen te gaan.
Jaarlijks kost schade door corrosie Nederland ongeveer 17,5 miljard euro. Door de aanwezige kennis toe te passen is 30 procent daarvan te vermijden. Dat is 5 miljard euro per jaar aan onnodige schade. De consequenties van corrosie voor de bedrijfsveiligheid en de gezondheid van mensen nog buiten beschouwing gelaten. De juiste kennis moet op het juiste moment op de juiste plek komen en dan moet er ook nog iets mee gedaan worden.
“Corrosie is geen enkelvoudig probleem. Er zijn wel twaalf verschillende vormen van corrosie. Het belang van sommige vormen van corrosie wordt minder en andere vormen komen versterkt opzetten. Denk aan carrosserieën van auto’s die vroeger wegroestten. Dat komt nu niet meer voor. Door het verlengen van de gewenste levensduur van constructies, andere toepassingsgebieden en veranderingen in het onderhoud en door wettelijke maatregelen, waardoor bepaalde oppervlaktebehandelingen niet meer zijn toegestaan worden bepaalde corrosievormen weer manifest.
Nieuwe corrosieproblemen ontstaan ook in de procesindustrie door veranderingen in de productieketen zoals hogere procestemperaturen, nieuwe materialen of agressievere vloeistoffen, maar eveneens door hogere belasting of ander gebruik. Wetenschappelijk blijft het een interessant onderzoeksgebied. Zeker nu de laatste jaren nieuwe meetmethoden zijn ontwikkeld waarmee we heel lokaal kunnen meten, in principe tot op de nanometer.
Tijdens Eurocorr worden de laatste ontwikkelingen en nieuwste inzichten op het gebied van corrosiebeheersing en -preventie gepresenteerd.” “Het interessante van Eurocorr 2006 is dat mensen die professioneel met corrosie te maken hebben, in de wetenschap, de industrie en bij de overheid, elkaar hier ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen gaan.
Table of Contents
Latest Posts
Fabrieksgebouwen - Industrieel schilderwerk voor fabriekshallen - Russonv.be
50 Tips Om Energie Te Besparen - Industrieel schilderwerk voor fabriekshallen - Russonv.be
Industriële Deuren, Alles Wat Je Moet Weten! Zelf Maken Of ... - Industrieel schilderwerk voor fabriekshallen - Russonv.be
Navigation
Latest Posts
Fabrieksgebouwen - Industrieel schilderwerk voor fabriekshallen - Russonv.be
50 Tips Om Energie Te Besparen - Industrieel schilderwerk voor fabriekshallen - Russonv.be
Industriële Deuren, Alles Wat Je Moet Weten! Zelf Maken Of ... - Industrieel schilderwerk voor fabriekshallen - Russonv.be